Friday 27 July 2012

Braces Part IV ~ Surveying, Asking, Searching info

Assalamualaikum..aku sebeno beno nye dah update pasal braces yang tajuk gigi aku dah rongak tu kan..tapi aku rasa cam tak complete pulak sebab tak ade permulaan...So..entry ni adalah permulaan sepatutnya korang kene tahu apabila terdetik kat minda korang yang korang nak pakai braces..(kalau tak nak tahu, sila click pangkah belah atas tu..:p )




Firstly,korang kena tahu apa tujuan korang nak pakai braces ni..sebab gigi tak rata ke..jongang ke..rosak ke atau apa sekalipun..lain la kalau korang nak pakai saje2..baik pakai fake braces..dalam RM200 da dapat kan..huhu..Second, Korang kene tanya pengalaman pakar2 braces..tanya lah kawan2 ke..sedara mara ke yang pernah pakai braces..tanya lah banyak2 kat dorang..huhu..yang ketiga, Cari lah info-info berguna di internet tentang braces...mana tahu dapat complete answer dari situ kan..yang terakhir ialah muhasabah diri..fikir sedalam-dalam dan sedidih didihnya..huhu..betul ke korang nak pakai braces ni...bincang dengan family korang...jika mereka setuju barulah teruskan niat korang tu..

Selepas dah bincang, kalau boleh survey dulu klinik yang terbaik dari ladang..sebab bila dah pakai braces..klinik tu je lah korang akan bertandang setiap bulan..kalau boleh pilih yang paling dekat dengan tempat korang tinggal..senang jika ada masalah tentang braces..bracket tercabut ke..nak pergi appointment setiap bulan pon senang...tak lah tinggi kosnya kan..survey juga harga..macam aku, aku buat braces kat area Pontian juga..perjalanan naik kereta 10 minit...naik motor 5 minit je...huhu...kos aku semua dalam RM4500...yang paling penting dekat dengan rumah..kalau ade klinik gigi yang offer lagi murah tapi jauh pun tak boleh jugak...kos ulang alik kita setiap bulan je ke klinik kalau totalkan selama 2 tahun pun mungkin sama mahal dengan klinik yang kita pergi dekat..ye tak?..itu pada pandangan aku la..terpulang pada korang...

Bila dah berangan nak pakai braces tu..persediaan tentang duit pun penting juga..mula-mula masa x ray, bergantung klinik gigi nak suruh bayar berapa..masa aku kena bayar dalam RM300..selepas tu dr akan bagitau beberapa perkara penting..ada jenis orang pakai braces tak kena cabut gigi..kes aku kena cabot gigi beb..4 batang okay..geraham 2 atas dan geraham 2 bawah..boleh pilih cabot sebatang atau 2 batang sekali gus..aku plak fikir biar sakit atas bawah terus..so aku cabut 2 batang dulu..next appoinment cabut 2 batang lagi..masa cabut tak kena bayar.. bila dah pasang braces..kena bayar lagi RM 800..so baki tinggal RM3400 lagi..baki tu bayar tiap-tiap bulan RM200 sampai habis appointment dengan doctor...


Itu sahaja lah info tentang braces a.k.a gigi besi..jika ada soalan..bagi je komen..insyallah aku cuba jawab sebaik mungkin...:)


2 comments: