Friday 27 July 2012

Braces part III~ Aku dah berbraces!

Assalamualaikum......alhamdulillah...proses pemasangan braces semalam jam 2 petang telah berjalan dengan lancar..and now im officially cik gigi besi atau pun "Cikgu gigi besi"..haha...okay semalam proses dalam satu jam lebih coz pukul 3:45 petang, aku dah sampai rumah..:)


* Baru 2 hari pakai braces

Ok prosesnya bermula jam 2 petang (Khamis) 26/7/2012...mula-mula doctor yang baik hati tu cuci gigi aku..*aku paling benci cuci gigi...ngilu woo...Then after cuci gigi, Dr polish sikit gigi tu....selepas polish..barulah proses pemasangan besi dilakukan...lama gak la aku terngangakan..alhamdulillah aku tak payah pakai separator yang menyakitkan tu..Dr pecah kan sikit tepi-tepi gigi tu supaya molar band sesuai dengan bentuk geraham aku..seriously..sape yang pakai separator tu memang siksa..tengok adik pompuan aku pakai,dia asek mengadu sakit berdenyut-denyut je...

                       
        *Yang biru tu adalah separator                                   
      bertujuan untuk menjarakkan gigi..
at least paling cepat buka separator ialah                         
                                                      selepas  5 hari..

     
         * Dan apabila gigi dah jarak, akan pasang
         benda ni (molar band)..tujuannya sebagai ibu 
         pengikat dan penarik bracket-bracket tersebut.
(ambil gambar dari google)

Alhamdulillah aku tak payah pakai..selepas cabut gigi terus je set appoinment pasang braces..tak payah pakai separator.. Then waktu pemasangan bracket-bracket tersebut memakan masa 1 jam lebih..yelah..dia letak gam la..simen molar band lagi..selepas tu laser di setiap bracket yang kita pakai..Selepas pasang bracket baru lah dia pasang wire + getah braces..untuk permulaan kita akan pakai wayar halus je..selepas next appointment baru pakai wire tebal sikit..

*Macam-macam pilihan kaler korang boleh buat..
nak campur-campur pun boleh..tapi untuk permulaan
aku pilih kaler soft pink yang macam no 09 tu....

okay lepas dah settle semua..Dr and staff akan ajar kita macam mana nak berus gigi..aku tengok kat TV caranya memang leceh gila nak gosok..macam-macam peralatan nak gosok gigi...semua yang jenis khas untuk braces..




dan yang paling penting korang ambil selepas pasang braces ialah "WAX"..wax ni la penyelamat bibir kita dari luka dan ulser..aku pakai all the time ni...

*Contoh wax

*contoh pasang wax..pasang di tempat yang bibir kita rasa tajam..
macam aku..aku letak di 5 bahagian..2 atas..dan 3 bawah..tak mengapa kalau tertelan..

Tentang pengalaman hari pertama pakai braces (semalam)..selepas siap pasang braces petang tu dalam pukul 3 lebih..aku rasa tak selesa..macam ada sumthing mencengkam kat dalam mulut..xselesa tapi tak sakit lagi...balik rumah je terus pakai wax kat bahagian tajam..takut je luka+ulser kan..boleh cakap macam biasa..siap gelak-gelak tengok Aish takut tengok gigi besi aku...selepas 4 jam..dalam maghrib tu baru lah terasa sengal-sengal yang amat..gigi tak boleh ketap langsung sebab sakitnya terlanggar gigi atas dengan bawah sampai bergegar otak aku! (maksudnya cik gigi sedang bekerja keras *bergerak )..terus tak berani nk ketap..aku kemam je bibir...tapi sakit tu boleh tolerate lagi..kejap-kejap je....bab makan memang leceh gila..selamatla aku tak boleh puasa time tu (ABC)..kalau tak mesti sedih nak buka tak dapat makan macam-macam..nak makan memang sakit malam tu..tak boleh kunyah langsung..alhamdulillah ada bubur lambuk..boleh aku makan telan sampai kenyang..sebelum tidur memang mencabar sakitnya..kali ni memang tak leh tahan..aku telan sebiji Paracetamol yang 650 mg tu..lega sikit n boleh tidur dengan nyenyaknya...


Okay..dan hari ni merupakan hari kedua aku pakai braces..alhamdulillah..cik gigi budak baik..sakit sikit-sikit je..mulut masih lagi tak selesa dan pada hari ni aku ambil cuti sebab tak mahu menggalakkan cik mulut banyak bergerak...makan dah okey sikit tapi still tak boleh kunyah sebab sakit masih terasa..sedih sebab makan roti + air susu je..makan meggi pun aku blender dengan kuahnya..sadis gila! hahaha..(takkan nak telan macam tu tanpa kunyah kan..kalau telan macam tu..sembelit kang padan muka!)..huhu..pasal bab makan tu tak apalah..cukup 22 tahun 10 bulan aku telan pelbagai makanan..kali ni kena jaga makanan pula..tak boleh makan yang keras-keras..semua nak potong kecil-kecil..tak apa..aku redha...insyallah..semoga Allah bagi aku kekuatan untuk menghadapi segalanya...beauty is pain..sakit itu sementara sahaja..terima jelah..seriously..niat aku nak cantik untuk bakal suami..insyallah Allah bagi pandangan cantik pada dia..siapa bakal suami aku pun tak tahu..:p..seriouslah belum ada calon lagi..hihi..2 tahun lagi nak buka braces ni..tak perlu gopoh-gopoh..hehe..kalau ditakdirkan temu jodoh awal pun aku terima..:)
Semoga Allah memberikan jodoh yang terbaik buat aku..amin...

ok...bagi sape-sape yang nak pakai braces tu..jangan lah tangguhkan niat anda...seriously memang sakit..tapi sakit yang boleh diterima akal..sakitnya sementara je bukan sepanjang masa pun..kejap-kejap je..tapi niat kena betul...niat nak cantik boleh..tapi kalau dah cantik..kita bongkak..riak..dan niat nak lebih cantik lagi rasanya itu dah salah..pandai-pandailah nilai sendiri..aku pun tak sempurna pun..hanya boleh memperbaiki dirije...oklah..sorry banyak membebel dalam entry ni..takpela..ni entry aku pon...aku je yang bace..:p..dan kepada sape-sape yang terbaca info pasal braces ni dan nak pakai..good luck untuk korang!..:)




                    

11 comments:

  1. salam, nak tanye pakai braces jenis apa yer ? metal ker yg self ligating tu?

    ReplyDelete
  2. maaf lambat reply..hmm...saya pakai metal je..yang biasa n murah tu..normal org pakai...kan banyak jenis braces..yang ceramic tu memang tak mampu la..mahal..tapi lagi cantik :)

    ReplyDelete
  3. Saya pun baru jer pakai... Tp lupa tanya dok... Braces jenis apa.. Tau jenis metal jer... Tp xde plak doj suh pilih kaler... Ermmmm kompius... Sib tak sakit cuma x selesa... Co ada tajam2 kat mulut... He3

    ReplyDelete
  4. tak selesa tu memang wajib la rasa..saya 2 minggu baru rasa comfortable....susah nk tutup mulut dgn sempurna..hehe

    ReplyDelete
  5. sis boleh tau x kat mana klinik too.. seriusly need braces..

    ReplyDelete
  6. Salam maaf lambat..kat klinik area tambak pontian, johor

    ReplyDelete
  7. Salam, awak buat braces ni total berapa ya?

    ReplyDelete
  8. Wslm..total RM5k++..saya dah bukak braces dah..skang pakai retainer je..

    ReplyDelete
  9. Wslm..total RM5k++..saya dah bukak braces dah..skang pakai retainer je..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Di tambak di klnik gg makmur ke

    ReplyDelete