Tuesday 28 May 2013

Resepi Spaghetti yang ringkas dan mudah

Assalamualaikum...

Resepi lagi??..haha...Kali ni aku nak kongsikan resepi masakan spaghetti yang paling mudah...tapi rasanya sedap..yela..kadang nak masak sedikit je..tapi bahan yang ada kena guna banyak..mahal plak tu..so...hari tu aku teringin plak nak makan spaghetti...tapi mahalkan nak beli kat luar tu..so..aku decide, baik beli bahan-bahan then masak untuk family rasa sekali..aku tak beli banyak bahan..yang ni je :

BAHAN-BAHAN:
*Pasta San Remo..aku beli yang halus je (angel hair)


BAHAN-BAHAN (SOS SPAGHETTI)
*3 ulas bawang merah (hiris atau potong dadu)
*3 ulas bawang putih (hiris atau potong dadu)
*Sos Prego traditional
*Daging cincang / sosej
*Sedikit garam, gula, ajinamoto atau nak lebih sedap letak kiub pati ayam sekali.
*secawan air / lebih
* satu sudu tepung jagung (gaul dengan air ) untuk nampak sos lebih likat..takde pun tak apa..
*Kalau ada tomato puree letak sesudu pun okay untuk rasa masam-masam sikit....tapi aku tak letak..

CARA-CARANYA :
1) Tumis bawang merah dan bawang putih yang sudah dipotong dadu sehingga naik bau..
2) Bila dah naik bau dan kekuningan, masukkan daging cincang..gaul-gaul sekejap..
3) Then, masukkan satu balang sos prego, satu cawan air, sedikit garam, gula, ajinamoto dan kuib pati ayam..
3) Gaul-gaul sekejap sampai agak-agak daging dah masak..kalau ada sosej (goreng sosej dulu then hiris-hiris) dan masukkan dalam sos tu sekali...


4) Sementara daging cincang tu masak, bolehlah korang rebus air dalam periuk dan masukkan spaghetti tu..aku letak margerin sikit dalam air rebusan supaya pasta tak melekat antara satu sama lain..(takde margerin pun boleh letak minyak masak sikit)


Dah siap pun dua-dua..toskan air pasta tu dan letak sos atasnya..yummy..selamat mencuba...^_^

15 comments:

  1. Tima ksih atas resipi yg mudah ni..
    znzabadistore.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. cik wumy , sya nak tnya , boleh x hanya simpan sedikit sos prego tradisional je ? sbb just nak makan seorg je . bukan bsama family .

      Delete
  3. Baru selesai ikut resipi Cik Wunny (tmbh improvasi sikit) hehe . Harap nya sedap lah buat juadah berbuka hari ni . ^_^

    ReplyDelete
  4. Sedappp bila dah masak. Simple n easy

    ReplyDelete
  5. Sedappp bila dah masak. Simple n easy

    ReplyDelete
  6. Terima kasih sis...nanti saya nak cuba buat..

    ReplyDelete
  7. Terima kasih sis...nanti saya nak cuba buat..

    ReplyDelete
  8. Terima kasih sis...nanti saya nak cuba buat..

    ReplyDelete
  9. sory minta izin share ye cik wunny"

    ReplyDelete
  10. Simple dan sedap.. blh cuba breakfst esk..thanks ^^

    ReplyDelete
  11. hehe..boleh share..apa salahnya :)

    ReplyDelete
  12. Esok nak masak la... Sedapnya

    ReplyDelete