Saturday 16 June 2012

Overheating Laptop

Assalamualaikum..:)...eh..korang pernah dengar overheating problem ni x?..kalau pernah dengar mmg aku jauh ketinggalan ah kan..aku selama ni serious..tak tahu pun laptop ni boleh overheating sampai kene restart je....pernah dengar jugak laptop panas..x elok lah..nanti sistem rosak la..kene pakai cooling pad lah..serious..masa beli laptop, aku x amek tahu semua tu...kesian kan?..haha

Dan first time pagi tadi kul 1:40 pagi laptop aku boleh overheating setelah setahun setengah menggunakannya...pergh..tengah sedap2 melayan drama korea lak tu..memang padan muka aku kan?..haha..time tu jugaklah baru terhegeh2 cari cooling pad kau yg dah berhabuk tu..*selama ni aku on laptop ni x penah pakai cooling pad..skang ni selamatlah dah pakai cooling pad..baru boleh on balik..."sorry laptop sayang..i tak tahu pun u boleh jadi cam ni..kalau i tahu u nak demam panas..i awal2 dah tepek cool fever kat u..sorry eh sayang..i janji tak buat lagi"..ini ler dialog aku time laptop ni meragam tak nak on..haha..sengal kau..

Kenapa laptop aku overheat?..sebab utama ialah selalu online/main game/ buat assignment dalam jangka yang lama tanpa menggunakan cooling pad..kadang on atas katil..atas kusi..atas meja..dan menyebabkan tiada ruang untuk bernafas bagi bawah laptop tu..Overheating laptop ni kalau tak atasi boleh menyebabkan kerosakan sistem dalaman laptop dan mengurangkan jangka hayat laptop..Apakah tanda2 overheating laptops ni?..setelah membuat beberapa kajian terperinci di Jalan Kerinchi..eh*..Tanda2 laptop kepanasan ialah apabila korang tengah2 layan online tu..tibe2 zup..shut down terus..then bila try on balik..dia akan keluar *overheating problem bla bla bla..tunggu sekejap..lama pon boleh....*pegi cari cooling pad..guna..baru on balik..then ok balik..itu cara aku la..cara sebeno nye aku x tahu pun..haha..

Okay...sebab aku dah terkena kes overheating ni..aku bagi 5 tips bagaimana nak elakkan overheating problem ni a.k.a komputer riba kepanasan melampau...ohh..bukan aksi terlampau ya..huhu..ia juga tips untuk sejukkan laptop anda yang sedang demam panas sebelum kojol *kerosakan serius* ye..

5 TIPS MENGELAKKAN OVERHEATING PROBLEM *tips untuk aku sekali..

1) Pakai cooling pad ye sayang...kalu boleh yang ada 2 atau 3 kipas..kalau ada 18 juta kipas lagi bagus..:p

2) Rajinkanlah diri anda bersihkan habuk yang ada kat lubang2 laptop atau cooler pad korang sebab lubang2 tersebut akan block sistem pengudaraan..aku tahu ramai yang tak ambil endah..on je laptop..lap2 skrin then habuk2 yg nampak tu colet2 dengan tangan je nk hilangkan..*sama la aku..

3) Adjust power setting kat laptop tu dari high performance to balance or power saver..contohnya bagi windows 7..caranya ialah click kanan kat desktop..choose personalize..click screen saver kat bawah belah kanan tu..then click change power setting..Balanced adalah recommended and the best power plan for most people..kalau nak tahu lebih lanjut sila click windows help and support..

4) Sila off laptop anda jika tidak menggunakannya..jangan biarkan on terlalu lama tanpa penggunaan kecuali bila charging battery..*x elok guna laptop sambil charging melainkan desperate..:)

5) Pastikan persekitaran sesejuk mungkin..*bukan letak dalam peti ais ye*...kalau boleh suhu bilik..


Itu sahaja..sekian..:)


No comments:

Post a Comment