Tuesday 5 June 2012

Kenapa berblogging?


Assalamualaikum dan selamat sejahtera..:)…firstly aku nak wish..selamat ulang tahun yang pertama blog sayang..aku start berblogging pada 5 June 2011..and now 5 June 2012..(setahun sudaa)..

Okay back to topic..kali ini aku nak membincangkan tentang blog..korang sume ada blog?..korang tau apa itu blog?.
Daripada apa yang aku faham..Blog berasal dari kata Web dan Log (WEBLOG) yang bererti catatan online (yang berada di web).  Pengertian yang lebih lengkap, blog adalah laman web yang berisi tulisan, artikel atau informasi bermanfaat yang diupdate (diperbaharui) secara teratur dan dapat diakses secara online baik untuk umum mahupun peribadi..

Mesti ada orang yang tertanya2..kenapa dorang buat blog?..”banyak persoalan yang berada di minda”..best ke buat blog?..ape tujuan dorang buat blog?..all the answers is depends on the owner of that blog..Based on me..blog adalah tempat berkongsi sesuatu dengan orang ramai (pengguna internet)..tak kiralah sama ada korang kenal atau tak..blog ni jugak tempat aku meluahkan ketidakpuasan hati..perasaan marah..gembira..sedih or whatever yang insyallah memungkin kan perasaan itu reda setelah aku meluahkannya di blog..


Perlu ke ada blog?...bergantung pada seseorang..jika dia menggunakan blog sebagai ganti buku diari..dan jika dia merasakan blog adalah alternative termudah untuk menulis sesuatu pengalaman dan coretan..why not?..tak salah bagi dorang untuk berkongsi asalkan tak mengganggu hak privasi..menghina..atau berniat menjatuhkan orang lain..

Ko buat blog sebab nak famous atau paksa orang lain baca ke?..oh..tidak sama sekali okay..aku buat blog sebab aku nak cerita balik apa aktiviti aku selama ini..sebab bila baca balik..benda tu akan jadi memory manis dan confirm bila baca..gambar tu akan menyebabkan aku teringat balik saat tu..tak perlu korang rasa terpaksa baca blog aku..sebab aku buat blog untuk diri sendiri baca..tak kisah kalau tak ada orang baca..alhamdulillah kalau ada readers baca and kongsikan sesuatu atau pengalaman yang sama..:)

Genre blog?..blog aku ini adalah bergenre bebas..no specific genre..banyak topic aku share..sama ada dari segi music..aktiviti..pengalaman..dan everything yang aku rasa seronok untuk dikongsi dalam ni..Pernah blogwalking?..yes..tipu la kalau tak pernah..kan kan kan..sejujurnya aku paling suka baca blog Fatin Liyana Asri (FL)..comelje owner blog ni..www.honeykoyuki.blogspot.com..walaupun dalam sebulan brape kali je FL post entry..tapi all the entry is full of useful info..tak kisahlah dari segi vacation ke..kesihatan ke..beautiful tips ke..tapi ia sangat useful to readers…aku terbaca blog FL ni pun sebab aku tengah mencari tips pasal braces coz insyallah before fasting  month I will wear braces at private clinic..Alhamdulillah..blog FL menyajikan info2 berguna untuk sesiapa yang nak pakai braces..

Ada ke orang baca blog aku ni?..entahlah ek..tapi pada readers yang blogwalking..terjumpa and baca blog aku ni..thanks sangat2..kalau ada benda nak share..sila bagitahu k..sila tinggalkan jejak supaya aku boleh blogwalking blog korang jugak..:) Kalau korang rasa blog aku ni ntah apa-apa..boring..atau menyampah untuk dibaca..xpe..boleh tinggalkan blog ini..its up to you..:)..apa yang aku tulis kat blog ni adalah sebahagian memory yang dapat aku kongsikan..kiranya “Setiap gambar ada ceritanya”..:)..

Kenapalah panjang sangat entry ni ye?bila nak abis?....eh eh..yeke..haha..tu la..membebel skema sangat sampai berjela2..oklah..sampai sini ajelah aku terangkan kenapa aku berblogging…kalau korang ada rasa ada sesuatu tak kena pada blog ni atau ada sesuatu yang menarik untuk dishare..sila bagitau je..okay thanks for reading my blog…arigato n kamsahamnida..:)

No comments:

Post a Comment