Friday 18 September 2015

Kisah aku dan penjagaan kulit muka

Assalamualaikum..

Second entry in year 2015..kihkih..tajuk entry tak boleh blah..hehe..aduhhh..lamanya tak update blog ni..nasib active lagi tauuu..:p
Ok,kali ni aku nak citer sikit pasal produk penjagaan muka..kebanyakan aku survey blog-blog gegurls,dorang suka tukar macam-macam produk kecantikan..padahal baru pakai 2/3 bulan pastu tukar..tapi aku rasa itu normal lah kot pada perempuan, asal nampak packaging comel, produk hot sket, kesan bagus, mula lah tukar kepada set lain..pastu google..bila ada feedback positive dari orang lain tentang produk lain pulak, tukar lagi..haha..sama lah juga macam aku ni ha...adeii *mengata orang ko pun sama...haha..kenapa ek?..perempuan ni mmg mudah terpengaruh betullah..asal pergi watson/guardian niat nak beli lain, pastu ngengada pergi kat produk muka..cari pasal betul..dah belek2 terkenan terus beli..alahai waniiii..pastu balik rumah termenung tengok produk..pastu tengok resit..pastu tengok dompet..pastu menyesal sendiri..hahaha..okay fine..itu aku..:p

Al kisahnya..masa sekolah menengah dulu aku ingat time tu hot pencuci muka papaya..memang bagus gila rasa produk ni..repeat beli je sebab rasa putih n licin muka aku..pencuci dia pun murah..rasanya ada dalam RM4.00-RM6.00 price seketul (sabun buku)....lepas cuci muka tempek temu lawak..lama gak aku pakai..sampai nak abis sekolah..lepastu time matrix,sem 1 aku ingat aku pakai pencuci muka olay je sebab masa tu budak kan..mana reti pakai krim-krim ni..pakai pencuci muka je..lepas tu,sem 2 dah nak abis belaja kat Matrix tu ngengada terpengaruh pakai nano white plak..dekat seratus gak beli set semua..1 set ko tahu..pakai lama gak..nasib ok muka aku..kihkih..Lepas habis matrix n zaman masuk UiTM Melaka tahun 2009, aku tukar safi balqis..alhamdulillah serasi..aku tak pernah tukar produk lain waktu tu sebab muka okay dah..cuma normal la,ulang-alik kelas naik motor kulit aku gelap sikit..serius..time tu aku tak kisah pun kulit aku gelap..nak buat cemana,dah tengah hari takde kelas,aku balik rumah sewa..petang datang kelas balik..mana tak legam wani oii...haha..aku jenis suka tukar-tukar pencuci muka sebab aku suka kelainan bau,tapi jenama safi balqis jugak..so takde masalah kulit aku..dulu aku tak berani campur-campur produk..ada lagi entry aku tentang produk aku pakai,time tu tahun 2012..boleh tengok sini http://cikwunnyblog.blogspot.com/2012/01/day-12-apa-yang-ada-dalam-beg-make-up.html


    
Lepas tu,after habis zaman u...time praktikal atau kerja kot baru aku start tukar krim muka..pencuci still pakai safi balqis..krim aku tukar garnier sebab kurang berminyak dan tekstur dia pekat sikit, jadi tahan lama krim tu kat muka aku..dulu mana aku tahu ada SPF15 la 17 la 20 la...so aku bedal je krim garnier yang aku suka..ada banyak jenis..tapi aku lebih sesuai dengan SPF17..entah lah..pernah try yang spf tinggi, tapi tekstur krim dia lain..sangat berminyak kat muka aku,so tukar balik yang spf 17..foundation time tu aku still pakai mustika ratu kuning langsat sebab pekat dan sekata tona kulit dengan aku..sebelum ni mmg pakai krim je,tapi bila berpeluh sikit,muka bercapuk-capuk..then bila try pakai cream pastu pakai foundation baru ok sikit..foundation ni sapu nipis je..aku suka..aku memang pakai safi since 2009 and foundation mustika ratu since 2011 tapi semua tu sampai pertengahan tahun 2014 je..kenapa?yela..bak kata orang, bila kita pakai sesuatu produk tu terlalu lama..dia dah sebati kat kulit kita sampai satu masa kita pakai produk tu pun dah tak nampak kesan..yes..aku pakai since uitm kot..masa mula-mula masuk kerja akhir 2013, ramai tegur kulit aku bersih..tanya aku pakai produk apa..tapi bila dah lama-lama kerja, yela..asal lunch je aku selesa balik rumah..tp naik motor..memang kena panas la..jadi lama-lama dorang tegur kenapa kulit aku macam kusam,lepastu gelap...memang gelabah la time tu..aku try pulak tukar jenama produk..hah time tu mulala gatal mengada..sekejap tukar safi rania, lepastu tukar nutox,then tukar olay balik,pastu tukar simply siti,pastu tukar bio essence..memang macam-macam aku try..jadi bahan experimen muka aku..semua produk bagi aku bagus..cuma tak semua set dia puaskan hati aku..:(


Sehinggalah aku terjumpa make up remover loreal, produk sakura garnier dan nurraysa beauty..kisahnya..:


               

                  
1)Make up remover memang aku dah cuba macam-macam jenama..tapi wangi sangatla,lepastu ada yang tak buang make up dengan sempurna..muka still  berminyak..kena guna portion yang banyak untuk buang make up, rasa membazir plak..lepas tu ada yang sapu muka, terus rasa pedih..memang aku terus stop..akhirnya terjumpa make up remover loreal yang jenis cleansing milk ni..alhamdulillah, tak tukar dah..ni kali ke empat botol aku beli..wangi jugak tapi biasa je, tak buat kepala aku pening,.lepas tu bila sapu muka dan lap dengan kapas, bersihje rasa muka.. Price range dalam RM26.00++..tahan sebulan lebih..

                                


                                          


2)Sabun muka..Nurraysa beauty tu aku just pakai sabun je...sakura garnier pun aku pakai sabunnya..aku start pakai awal bulan lepas..rutin aku, cuci muka pagi, tengah hari and malam pakai sabun nurraysa beauty, masa maghrib je cuci muka pakai pencuci sakura garnier, aku dah cuba try pakai pencuci sakura je tak campur nurraysa, kulit muka aku jadi kering, pastu whitehead naik sebab pencuci sakura tak banyak sabun untuk buang lebihan makeup dan minyak..bila aku pakai nurraysa je plak tak pakai sakura, muka aku jadi berminyak sangat plak..so..kesudahannya..aku pakai kedua-dua pencuci muka..alhamdulillah muka aku balance, tak kering, tak minyak..Sabun Nuraysa aku beli time promosi..price range RM30.00++..Sakura Garnier RM7.90++..tahan sebulan lebih, mmg blum habis lagi..hehe

                                        



3)Toner (still pakai safi balqis white trilogy) sebab sakura garnier tak ada toner..toner garnier yang botol kuning tu melekit..aku suka toner jenis water based..lepas cuci muka pakai toner, sejuk je muka..wangi dia boleh terima, tak pening...price RM6.90++..tahan sebulan lebih..pun tak beli baru lagi..
                                           




4) Serum garnier sakura.. serum dia best sangat antara serum-serum yang aku pernah beli..water based..senang menyerap..bila pakai kat muka sejuk je..tak berminyak..lepastu senang apply cc/bb cream..tak bercapuk langsung..rata je..price dalam RM30.00++

                                           


                                          



5)CC cream..cc cream skang aku pakai jenama Pure Beauty (Ivory)..best gila cc cream ni..natural..sebab nipis je sapu.. macam tak pakai apa-apa kat muka..cuma pada aku dia tahan 4 jam je..contohnya aku pakai jam 9pagi..pukul 2 tu time nak solat memang kena cuci muka pakai cc cream balik la..kalau tak boleh solat pun pukul 2 tu still aku cuci muka pakai cream balik sebab muka aku mmg akan berminyak..selain tu aku kadang pakai cc cream jenama Farmasi (FCC)..colour light-medium..yang ni pekat sikit, ko coles sikit je dah boleh sapu satu muka..2 produk ni aku pakai time siang je..Price CC cream Pure Beauty dan FCC sama..range dalam RM49.00++..kalau promosi RM40.00++ je..


                                             
























6)BB cream...kalau malam pula aku pakai bb cream jenama safi balqis..sapu nipis je..aku tak boleh pakai siang sebab bb cream ni jenis berminyak.     

                 
7)Bedak..lepas pakai cc cream/ bb cream, aku sapu bedak baby johson je..dulu aku pakai bedak safi gak..tapi sejak akhir2 ni, aku tak boleh pakai benda yang wangi-wangi sangat..nanti pening kepala..so, pakai baby johnson je..bau dia lembut..jangan tanya kenapa aku tak pakai bedak compact, aku memang tak boleh pakai walaupun dah try.                    







8)Rutin malam aku..selepas cuci muka,toner, dan pakai serum..aku pakai cream malam garnier sakura(sleeping essence)..tapi aku pakai setiap 2 hari sebab krim ni agak berminyak..tapi berkesan memutihkan kulit aku..price dalam RM25.00++

Alhamdulillah dah sebulan lebih pakai memang nampak hasilnya..kurang black head n white head kat muka, kurang jerawat and makin cerah dan bersih muka aku..jujur aku cakap, aku pakai produk mahal yang lain kurang kesannya..makin buat muka berminyak dan kusam..tu la..tak semua produk mahal sesuai dengan kulit muka kita, aku memang alah dengan produk berasaskan collagen..asal aku try je memang gelap terus kulit aku..macam burn..so..memang aku teruskan je pakai produk-produk ni selagi muka ok..insya Allah..tak payah dah beli mahal-mahal wani..cukup dah..hehe..

14 comments:

  1. assalam.sis skrg pkai krim ape?

    ReplyDelete
  2. wslm..skang ni saya masih pakai bio essence..boleh tengok entry bio essence..:)

    ReplyDelete
  3. Sis nak tanya cc cream pure beauty tu kalau pakai berminyak and melekit tak?

    ReplyDelete
  4. ya..masa pakai dia berminyak..tapi bila kita pakai bedak dia jadi ok..saya masih pakai lagi cc cream pure beauty yang ivory, suka effect shining2 kat muka..^_^

    ReplyDelete
  5. assalam sis.. sis pakai sabun nurraysa tak lagii?? saya baru nk try. survey dluu pndgn org ramai acane..

    ReplyDelete
  6. assalam sis.. sis pakai sabun nurraysa tak lagii?? saya baru nk try. survey dluu pndgn org ramai acane..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply..sabun nuraysa tu ok..selama pakai dulu tak ada masalah kulit muka..

      Delete
  7. kawan mek cakap cc farmasi tu elok :)

    ReplyDelete
  8. Ya..farmasi cc cream tu mmg best sgt..dia blend baik gn kulit kita..hehe

    ReplyDelete
  9. Salam. Sis, pernah pakai olay tak?

    ReplyDelete
  10. Salam. Sis, pernah pakai olay tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply..saya dah 3bulan juga pakai olay white radiance..baru je update review petang tadi..boleh la baca..hehe

      Delete
  11. Tak pedih je pakai garnier nite tu sis.. Baru cuba bulan lepas tapi macam ada rasa pedih plak kat muka.. Sblm ni guna olay sy pun mcm sis juga mangsa rambang mata

    ReplyDelete
  12. So kita boleh ke campur lain 2 produk skincare

    ReplyDelete