Wednesday 12 November 2014

Cameron Highland Trip~Day First

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..dapat gak aku jejak kaki kat bumi Cameron Highland..dulu waktu bercuti kat Genting tahun 2010 planning gak lepas tu nak g Cameron..sampai laa ni tak pergi-pergi..planning tak jadi-jadi..tup tup Intan, member yang sama-sama bercuti di Genting, Singapore & Pulau Perhentian ajak ke Cameron Highland..mula-mula plan berdua je..tapi tak seronok plakkan..dia pun ajak la kawan satu kerja (polis gak) sama-sama join bercuti..dalam 5 orang..plan punya lah baik..sekali 2 minggu sebelum pergi..dia last minit tak jadi pergi sebab ada kelas..memang wajib pergi plak kelas tu..aku dah sedih je..aku pun macam fikir tak jadi lah nak pergi sebab takkan aku nak join 5 orang kawan-kawan dia yang tak kenal tu kan....tapi masalahnya dah bagi deposit apartment kat dorang..Intan pujuk aku, join je..buat selamba..dorang pun memang ajak aku..so fikir-fikir join jelah..berdebar gak perasaan..pergi jalan-jalan tapi dengan orang kita tak kenal, tak rapat..macam mana tu?..tak pernah dibuat orang..haha

Aku nekad pergi jelah..orang tu pun sungguh-sungguh dah ajak..bila lagi dapat peluang nak pergi kan..so petang Jumaat tu aku naik bus ke Melaka..Intan ambil aku kat Melaka Central dan terus pergi library kat UTC Melaka sebab dia nak siapkan assignment subject law..kesian esoknya dia ada kelas..aku pula rehat,solat n jalan-jalan kat UTC..merasa gakla jalan dalam tu..kalau tak memang tak pernahnye nak pergi..macam-macam ada dalam tu..complete..Then after siap assignment,kitaorang g makan dan balik rumah Intan..tidur semalam kat rumah dia..Esoknya jam 7 pagi dia hantar aku pergi rumah kawan yang aku tumpang kereta dia..Suhaili..mula-mula agak segan gakla sebab dia pergi dengan BF dia..lama-lama borak, lah..masuk air dua-dua..haha..nasiblah kitaorang satu kepala..beza umur pun tak jauh..macam-macam lah borak dalam perjalanan..satu lagi kereta (Kak Salwa) dengan family dia tunggu kat Seremban..

Then berhenti rehat breakfast jap kat R&R Seremban pukul 8 lebih..aku makan mee je..tak berani makan berat-berat takut pening n mabuk lak time naik atas Cameron tu....perangai kitaorang sama, sebelum makan mesti ambil gambar..penyakit mental..haha..time nak ambil gambar baru perasan kami bertiga pakai handphone yang sama..Note 2..haha..first picture aku makan dengan Suhaili..sweet je orangnya..

Lepas makan singgah stesen minyak jumpa Kak Salwa..dia dengan husband,anak (Danish-6 tahun) dan adik Ipar dia..peramah gak orangnya..then konvoi pergi Cameron..

Peh..otw naik atas jalan dia punyelah pusing-pusing..1 jam lebih kot jalan duk belok kanan-kiri je..pening gak la..tapi boleh control lagi..time aku menaip ni aku dah terbayang dah pening kat sana..serius beb..haha..nasib dah standby gula-gula n asam..then berhenti kejap kat Air Terjun Lata Iskandar..cantik tempatnya...dah start feeling sejuk-sejuk udaranya macam kat obersi plak..hehe..

Sekitar jalan Air Terjun Lata Iskandar

After jalan-jalan and snap-snap pic kitaorang pun sambunglah perjalanan...Dari sini aku dah start rapat dengan dorang..sebab dorang pun banyak cakap macam aku..haha

Sempat lagi dalam kereta..haha

Alhamdulillah..akhirnya sampai jugakkkkk... ^_^

So..sampai-sampai je terus cari apartment kitaorang..tapi disebabkan sampai awal dan waktu check in jam 2.00 petang, kami singgah makan area-area situ..kedai makan depan Shell..tak agak-agak aku makan Nasi lauk ikan keli masak lemak cili api & hati masak kicap..sedap weh...harga pun murahla..sama je harga macam makan kat JB..cuaca pun sejuk-sejuk je..lagila time tu hujan gerimis..fuhh...After kenyang, then baru cari apartment..alhamdulillah dekat dengan pekan n pasar malam Brinchang..

Kami stay semalam di Brinchang Crown Imperial Court..masa tu harga RM3++.00/night..ada 3 bilik tidur (Master bedroom+bilik air, Second bedroom 2 katil queen, third bedroom 1 katil queen) + 1 bilik air di luar..

Lepas jamak Zohor & Asar..rehat-rehat jap tunggu hujan reda..then baru pergi jalan-jalan..

Strawberry Point..semua pasal strawberry ada kat sini..ko nak cari key chain, juice, jeruk strawberry atau petik sendiri strawberry pon boleh..

sekitar Strawberry Point

After jalan-jalan ke Strawberry Point, terus ke Strawberry Farm makan strawberry coklat & order strawberry fresh dari ladang..kalau petik sendiri agak mahal..dalam RM30++ per kg..kalau order dalam RM10 setiap 500g..tapi terpulang pada korang..kalau nak rasa pengalaman sendiri petik strawberry pun takde masalah..strawberry coklat ni satu batang ada 4 buah..harga dalam RM2.00 je..:)

Lepas dah order strawberry, on the way balik apartment singgah pasar borong depan Hotel Kea Valley Apartment..boleh tahan murah beli key chain kat sini..range harga RM1.00-RM4.00 sebiji..aku borong untuk budak ofis kat sini..

Then after borong keychain, ingat nak singgah cactus point..uwaa jem sangat..sampai je cactus point dah tutup..memang jem sangat sabtu tu sebab weekend kan..banyak kereta tersadai tepi jalan sebab masalah enjin...so..sebelum perjalanan, sila check atau servis kereta anda.. alhamdulillah kereta kami ok walaupun stuck dari jam 6:30 petang sampai 8:00 malam atas jalan je..pukul 8 lebih baru sampai pasar malam Brinchang..padahal berapa km je..

Mampu tengok luaran je..:(
next time pergi mesti kena singgah..

After dah sampai pasar malam Brinchang, hujan gerimis halus pulak..takpela..dugaan..yang paling tak tahan sejuk sampai ke tulang...sejuk sampai tahap gigil teruk..tapi aku gagahkan diri jugak pergi pasar malam tu..bila lagi nak pergi..esok dah balik...kat sini keychain sangat-sangat murah..aku beli keychain strawberi RM1.00 satu..aku beli 15..lepas tu keychain 4 RM10.00..fridge magnet pun murah kat sini..memang berbaloi singgah pasar malam..strawberi pun murah..tapi aku prefer beli kat ladang sebab fresh..then aku beli teh kotak cameron valley & Bharat..murah jugak sini..nak beli kat cameron valley yang kat sebelah ladang tu terlalu ramai orang beratur..tak jadi beli...nasib kat sini ada..patutla ramai kata sape pergi cameron wajib singgah pasar malam..macam-macam ada..

Dia punya sejuk sampai aku pakai sarung tangan n sweater pun terasa lagi..member aku Suhaily tu sampai beli sarung tangan kat situ sebab sejuk sangat..tapi sini memang mahal la price sarung tangan n stokin dia range RM6.00- RM15.00..so..tips terbaik..sila bawak sarung tangan & stokin tebal siap-siap dari rumah..
cactus tu murah gila..RM2.00 satu pasu..aku pakkal je balik naik bus dari seremban..kalau naik kereta memang aku borong..hukhuk..

sekitar pasar malam..macam-macam makanan ada jual sini..jagung rebus, sweet potato, strawberry coklat..makanan nasi-nasi pun ada..nasi lemak ayam..nasi berlauk pun adooo..lain-lain cendawan goreng, nugget..burger pun ada..after balik..mandi dengan air panas,solat terus tido..tidur dengan seluar jeans, baju 2 lapis, stokin, sarung tangan & selimut tebal..pun sejukkk..haha

okay..panjang sangat entry ni..sambungan day 2 boleh tengok kat sini http://cikwunnyblog.blogspot.com/2014/11/cameron-highland-tripday-2.html