Monday 19 November 2012

Budget Trip USS

Assalamualaikum...okay..disebabkan mood aku masih super excited sebab pergi USS hari tu..mesti ramai yang tertanya-tanya berapa ringgit lah aku habis nak pergi USS ni kan..aku ceritalah apa yang aku boleh bagitau..yang tak pasti..tolak tepi..hehehh...

Okay...first..korang kena ada Passport..Passport yang membolehkan korang ke luar negara...buat je yang paling murah..aku buat RM100 aktif 2 tahun...passport pun boleh siap satu hari je..tapi bergantung imigresen la..kalau ada masalah teknikal..kadang 3 hari baru siap...so sebelum nak pergi luar negara tu..passport settle kan dulu k..:)

Second, Sebelum pergi USS tu...fikirkan semasak-masaknya pakaian korang nak pakai pergi USS tu..my advice, pakai baju dan sandal yang selesa..aku advice pakai sandal yang comfort..pakai kasut boleh..tapi kalau hujan atau main game yang menggunakan air..basah nanti..korang nak jalan jauh..besar tempat tu..kang melecet kaki dah tak seronok nak jalan...baju pula..pakai baju yang selesa dan tak mudah nampak basah..contohnya warna-warna gelap..walaupun korang pakai poncho(raincoat) bila main game kat situ..tapi bawah kaki atau lengan mesti basah sebab raincoat hanya tutup sampai siku and paras bawah lutut je..takpun bila nak main Jurassic Park tu..singsing la lengan baju sampai siku..game ni satu je yang basah..

Bab ubat pula..bawak lah ubat-ubatan yang patut..mana lah tau korang mabuk ke..pening main permainan tu ke..atau sakit perut..jangan dah pening atau sakit perut baru nak cari ubat..memang tak larat la..ada je 7E kat luar situ..tapi agak jauh nak mencari..

Okay..then korang boleh choose cara korang nak pergi USS...melalui transport sendiri ke..melalui pengangkutan awam ke..atau melalui travel agent..kalau transport sendiri..korang kena register dulu kereta korang dengan kastam Singapore tu..aku tak pasti macam mana..kena survey lah..bab tempat bermalam pula..kos yang ini kena mengikut sejauh mana korang stay..dari JB atau luar dari JB...kalau nak bermalam..better tidur di JB..tak jauh pun JB dengan Singapore tu...tidur kat Singapore nanti, lari budget plak..huhu

Parking plak..maximum charge parking di USS adalah $26 bagi satu kereta..masa aku beli tiket rasanya tak sampai 2 jam parking kereta kat situ..charge yang kena dalam $8..Jangan risau pasal parking sebab parking kat USS memang besar..pastikan korang datang awal lah untuk dapatkan parking yang terdekat..

Bila dah sampai USS..banyak tempat korang boleh beli tiket..banyak booth ticket di sediakan..Ticket waktu non peak day ~$68= RM170.00..kalau time peak day ~$74=RM185.00..Universal Express non peak day ~ $30=(bergantung currency time korang exchange)...peak day plak $50..

Bab makan plak..makanan kat situ boleh dikatakan murah jugak..at least korang kena prepare $20 untuk makan..banyak kedai makan dalam tu..setiap zone ada kedai makan..tapi kena pastikan halal...aku makan kat Ancient Egypt..kedai makan arab..okey la..kena dalam $15 je..jangan la convert ke Malaysia..nanti korang rasa mahal plak..

Poncho atau Raincoat...boleh je korang bawak raincoat dari rumah...tapi kat USS ada jual..ada logo USS kat situ..boleh la simpan buat kenangan..harga dalam $3...penting juga poncho ni sebab Jurassic Park Rapids Adventure memerlukan korang pakai poncho..boleh je tak pakai..tapi nasiblah kalau korang basah lencun sebab boat tu masuk dalam air dan kena percikan air nanti..huhu..selain tu kat waterworld ada zone splash dengan water..kena pandai pilih seat yang tak kena splash dengan water la kalau tak nak basah..lagi satu prepare kalau-kalau hujan..nak pakai payung leceh sangat..tak leh simpan dalam beg..kalau pakai poncho..korang bebas ke sana-sini..
Kalau dah malas sangat nak beli raincoat..tapi korang basah..ada je tempat keringkan badan..bayar dalam $5 untuk 10 minit...duit jugak tu..hewhew

Bab Souvenir..kalau korang datang USS memang niat nak shopping..bawak lah $$$ lebih sikit..paling murah souvenir situ ada yang $2.90..t-shirt pun paling murah ada $20..aku bawak $50 je untuk souvenir...beli tak sampai $30 pun..aku beli keychain SESAME STREET and bag USS untuk family..macam-macam kedai jual souvenir..SESAME STREET..BETTY BOOP..TRANSFORMER..MADAGASCAR..dan macam-macam lagi..huhu..rambang mata beb...

Itu je la kot yang aku tau pasal USS ni..aku takde lah pro sangat bab budget trip ni..tapi entry ni berdasarkan pengalaman aku..hehe..okay..have fun..:)

No comments:

Post a Comment