Saturday 1 December 2012

Kreatif melalui FELT

Assalamualaikum..felt..korang tau felt tu apa?...bagi yang baru pernah mendengarnya,felt adalah sejenis kain serat wol tanpa ditenun..kain ni kalau di gunting takkan berburas di tepi..( tak payah jahit tepi)..ada orang panggil Flanel..tapi bila di tanya lebih ramai panggil ia kain felt..aku pun sama....^_^

*Contoh gambar dari google

Bila terjebak dengan felt ni?...okay..aku pun tak tahu la sejak bila aku ni minat menjahit-jahit..tapi..minat tu berputik start aku menggantikan guru bersalin di sebuah sekolah..bulan 10 lepas..aku ganti guru pendidikan khas..so bila kelas Kemahiran Hidup..tajuknya tentang kraftangan..so,aku sambung idea cikgu asal..menjahit menggunakan kain felt..mula-mula memang agak kekoklah menjahit ikut lengkungan potongan kain..lama-lama ok dah..so,lepas habis sekolah..otak aku bersemangat plak nak buat lagi..so..aku beli kain felt kat kedai..ada banyak jenis..yang lembut dan kasar..aku jenis tak kisah..yang penting murah..:)

* Cubaan pertama menjahit.. aku akui jahitan masih berterabur..^_^

*Nana (adik bongsu 8tahun) suka plak dengan kartun-kartun ni..then dia suruh buat banyak-banyak nak jual kat kawan dia..aku pun seronok buat...idea mencurah-curah ke ladang gandum..hehe..


*Yang ini plak Farid (Adik ipar) aku order untuk letak kat pasar lambak..kalau ada yang order aku boleh buat..harga 1pcs RM2 je..murah kan..:)

Mula-mula benda ni saja-saja je..tapi lama-lama jadi seronok bila orang pun suka dengan apa yang kita buat..so..benda ni jadi hobi..kalau ada idea and masa lapang, aku terus sambung buat walaupun takde orang order..okay..siapa yang baru nak join buat felt ni..aku sarankan kena ada kesabaran, mood dan idea...baru jadi cantik..okay..good luck..:)

No comments:

Post a Comment