Saturday 20 August 2016

Pulau Redang Day First

Assalamualaikum...lama rasanya aku tak pi bercuti release stress..lapangkan minda..lupakan dunia kerja..huhu..kali ni aku pi Pulau Redang Terengganu tarikh 6-8 Ogos 2016 bersama 6 orang kawan dari Melaka(Intan)..Penang(Nik, Iqbal,Awie & Mira) dan Kuala Lumpur(Aliff)..

Aku saja je join plan kawan aku Intan dari Melaka..kenal dia sorang je..yang lain 5 orang kawan-kawan dia tak kenal pun..tapi alhamdulillah kami sekepala..first day je dah ngam...hehe..aku ni jenis mudah berkawan..ingat lagi masa pi Cameron Highlands..join trip intan dan kawan dia 4 orang..last minit Intan tak dapat ikut..alhamdulillah berjaya jugak aku follow geng dia 4 orang gi bercuti sebab lagipun dah bayar awal-awal kan..hehe..memang have fun sangat masa tu..ada entry gak kat blog nih..rajin-rajin la belek :p

So..pada hari Jumaat 5 Ogos adalah hari paling berejam aku dalam bas..mana taknya..jam 12tengah hari dah bertolak dari Pontian ke stesen bas Larkin sebab dari Pontian tak ada bas direct ke Melaka..sampai-sampai je Larkin aku terus beli tiket ke Melaka..aku kena pi Melaka dulu sebab join Intan naik bas ke Kuala Terengganu..sampai Melaka dalam 5 petang..rehat..solat n makan sat..malam plak bas bertolak jam 8:30 malam ke Kuala Terengganu..memang lepak gila...haha..Sampai kuala Terengganu jam 5:30 pagi..ha time ni la sesi berkenalan aku dengan 5 orang geng Intan..after berkumpul 7 orang..kami sarapan di Stesen Bas Kuala Terengganu dan solat subuh di Masjid Abidin Kuala Terengganu..

Geng travel...from left Nik..Iqbal..Asmawi..Intan..Aliff..Mira tukang snap pic..hehe

Selepas rehatkan badan sekejap.. jam 8 pagi kami jalan kaki ke Jetty Shahbandar..dekat je dengan Stesen Bas Kuala Terengganu tu..dah sampai Jetty, Intan settlekan tiket ferry pergi dan balik serta package Redang Lagoon dengan tour guide manakala kami sempat je beli keropok lekor n air area situ..sedap...lepas tu masing-masing beli tiket Marine Park RM5.00 kat kaunter (wajib)..

Jalan menuju ke Ferry..

Complete 7 orang :)

Perjalanan dari jetty ke Redang Lagoon adalah dalam 1 jam setengah..aku awal-awal dah makan ubat mabuk..sebab aku memang mabuk kalau perjalanan atas air ni..huhu..alhamdulilah perjalanan pergi dan balik aku tak mabuk..masa snorkeling pun alhamdulillah tak mabuk..memang have fun sangat..:)

Sampai-sampai je Redang..subhanallah bersih gila pantai dia..air dia cantik..clear...memang terpukau betul..

lepastu kami jalan kaki je ke chalet..tak sampai 100m dari tempat turun ferry tadi..sampai dalam jam 1 petang..letak bag di chalet...dan terus pi lunch..alhamdulillah lunch mereka jenis buffet..so boleh makan sampai kenyang..sedap-sedap belaka :)

Kami ambil package RM340.00/person..termasuk breakfast..lunch..teatime dan dinner..termasuk life jacket dan snorkeling equipment..cuma aku tambah RM20.00 sebab aku ambil google yang ada power..aku kan rabun :(

Chalet dia pun selesa..ala-ala kampung gitu ^_^

Lepas lunch siap-siap nak pi snorkeling..i am soooo excited...weee

Subhanallah..mengucap je aku dalam air tu..cantik sangat..airnya clear..tak boleh banding pengalaman masa aku snorkeling di perhentian and tioman..tiga2 tempat ni memang cantik..
Dah habis snorkeling laut dalam..kami snorkeling tepi-tepi pantai je..nampakla juga baby shark (black tip)..nak follow laju sangat..hehe

Sambung part 2nd day Redang ye..nanti aku update..tak larat nak taip...hehe..

1. jernihnya air!!
    berapa orang muat satu chalet tu?