Friday 8 January 2016

No more braces ^_^

Assalamualaikum..alhamdulillah..akhirnya..setelah 3tahun 5 bulan aku pakai braces, akhirnya tarikh 29/12/2015, aku bukak braces!!!..yeayyy...

Pagi tu aku dah berdebar gila..buka braces jam 9.30pagi...pagi tu mmg selfi bebanyak la..buat kenangan time pakai braces..dalam kereta on the way ke klinik pun sempat lagi selfi..hihi..over kau..happy gila kot..kesian blog ni..aku lama tak update..jadi tak ada sangat cerita perkembangan pasal braces..update sikit-sikit..tup2 dah bukak braces..hihi..nanti ada kelapangan, aku cerita pasal pengalaman aku semasa memakai braces.

Okay, kali ni aku nak kongsi gambar sebelum braces dan selepas braces..

 







weee..im happy..^_^..then aku jugak nak cerita, sampai saja klinik jam 9.30pagi tu aduh ramai plak orang kat klink ni..tunggu la kejap, sambil tu main coc jap..haha..sempat la serang 2 kali war..jam 10 pagi baru dapat masuk bilik..mula-mula dia cek gigi dulu..lepastu bila dia dah keluarkan playar, get ready lah nak buka braces..tap tap dia bukak wayar tu..tak sakit pun, cuma masa dia nak keluarkan molar band (pengikat antara dawai) tu, leceh sikit la..dah 3 tahun lekat kat gigi payah sikit nak keluar..lepas dah bukak..aku rasa lain and pelik gila dalam mulut aku..mulalah aku teroka dalam mulut aku guna lidah..lepastu dr cuci gigi, buang simen/gam yang masih melekat di permukaan gigi..time ni memang ngilu yang amat..nak nangis pun rasa..aku memang dari dulu tak suka cuci gigi..sakittt.. :(

Lama la jugak proses cuci gigi..bila dah betul-betul bersih, aku cuci mulut, kumur-kumur dan lepas tu dr masukkan macam tanah liat yang mengeras kat dalam mulut untuk buat acuan retainer..untuk gigi atas dan gigi bawah..nak termuntah rasa benda tu..tapi tak lama..bila dia mengeras, dr keluarkan, jadila bentuk gigi kita..lepas dah siap semua aku teruja gila kot tengok gigi aku..yeayyy..dah rata ^_^..tapi aku belek cermin, gigi aku sedikit kekuningan bekas tempat braces tu, refer doctor kos putihkan gigi dalam RM800.00-RM1000.00++..tak mampu den..hehe..jadi aku google pemutih gigi yang selamat..sekarang ni aku tengah try jenama Pearl Drop Glams..nampak juga kesan dalam 4 hari..dah kekurangan sikit kuning tu, tak la obvious sangatkan..tapi kena konsisten cuci gigi sekurang-kurangnya 3 kali sehari..lepastu sekarang aku tengah order pemutih gigi-lulus kkm punya..nanti kalau berkesan boleh la aku bagi feedback..tak payah putih sangat gigi, cukup hilang kuning bekas braces tu je..dalam gambar memang tak nampak, tapi kalau tengok cermin belek-belek memang nampak..sadis :(



7 comments:

  1. assalam, retainer pakai yang jenis mana? pakai braces kenapa ya? Hehe mohon reply

    ReplyDelete
  2. wslm..retainer plastic yang biasa je..sepasang RM300.00
    Saya pakai braces sbb gigi bawah dan atas tak rata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh samalah pakai plastic retainer.. menyusahkan kan? Masa amik wuduk, cabut retainer ke tak eh? Pastu retainer tu cam agak busuk kan nak pakai balik tu..

      Delete
  3. owh.masa ambil wuduk saya tak pakai pun retainer..dulu masa awal2 dpt retainer,saya rajin pakai..skang saya pakai waktu malam sahaja waktu nak tidur..hehe..

    ReplyDelete
  4. cantik tersusun!!
    comel :)
    berapa lama pakai braces?

    ReplyDelete
  5. cantiknya...gigi dan orangnya..

    ReplyDelete
  6. Hai. Seronok baca cerita awak. Sy baru buka braces ni. Tapi betullah lepas buka perasan gigi kuning sikit. Sekarang tengah pakai retainer. Rupa rupanya susah juga nak pakai. Huh macam nk skip pon ada.

    ReplyDelete