Saturday 10 May 2014

Pulau Tioman Day 2~ Snorkeling

Assalamualaikum..

Yeay..ada mood untuk sambung next entry..entry Pulau Perhentian dulu separuh jalan je..entah napa time tu malas benor nak menaip..haha..nanti sambungla..

Okay..day 2 di Pulau Tioman...wah..bangun jam 6:30 pagi..siap-siap terus pakai baju lengan panjang untuk snorkel nanti..senang..tak payah salin-salinkan..breakfast jam 9:00 pagi..sempat lagi pukul 6 lebih pergi jeti tengok matahari naik dan bagi ikan makan..

Gambar ni masa depan Salang Indah Resort
Before...

After...

Subhanallah..cantikkan... ^_^
Meh jalan sekitar jeti..

Sesi bagi ikan makan...sungguh...air clear sangat..nampak coral-coral yang cantik + ikan warna warni..
Tengok ni..eii..rasa nak terjun je tangkap ikan-ikan tu...huhu

Gambar yang ni masa dah siang sikit..mula-mula ingat hitam tu ikan besar atau coral gelap...rupanya ikan berkumpulan kat situ...gile banyak..campak jaring seronok ni..haha

Lepas habis 2 bungkus roti bagi ikan makan..jalan-jalan sekitar Tioman and singgah Dive Centre sewa camera wateproof..boleh tahan lah..harga RM60 satu hari..kongsi 4 orang,sorang RM15..dulu kat Perhentian RM50 satu hari siap CD..naik harga la kot...*bersangka baik..hehe
Then naik bilik rehat jap..kul 9:00 terus pegi sarapan...lepas sarapan..ada briefing sikit from Ah Po..aku minta tukar google yang ada power sebab rabun aku kuat..takut kalau coral kedalaman 20 kaki tak clear plak..semalam masa belajar berenang n berlatih snorkel aku  tak pakai yang ada power tapi clear gak sebab cetek sikit..caj sewa google yang ada power RM25 sehari..tapi nasib company yang bayar..hihi

Okay..time briefing dengan semua orang..Ah Po datang kat aku terus conteng muka aku dengan crayon..lukis muka aku macam orang dayak..aku ingat Ah Po usik aku..sebab masa tu aku sorang je kena conteng..malu kena gelak dengan semua..haha...aku terus lap muka aku dengan tudung..habis dengan sunblock aku hilang sekali..rupanya dia tunjuk contoh dulu..kiranya semua orang kena lukis biar Ah Po tau itu kumpulan dia sebab nanti akan campur snorkeling dengan group lain..okay Ah Po..lukis muka i lagi..cantik-cantik sikit tau..haha

muka before...             muka after..uwaaaa..burukkk..
                                                               tapi ada gaya..haha

Nidzam jadi abang bahiya dah..haha..

Chen with me..fin..safety jacket..and google..complete!

Macam zomba pun ada..haha..masing-masing comel..

Okay..ambil gambar kenangan untuk company ^_^

Dah...jom snorkel..
Dengan Ah Po atas boat..

Peh..mula-mula memang kena pegang boya ni..dalam wei..ngeri je bila selam kepala...lama-lama ok dah..

okay..boleh solo dah..

Tapi satu je masalah aku..rasa menyesal plak pilih google yang ada power..setting ketatkan dia lain sikit..bila aku dh ketatkan..still masuk air..terpaksala tengah-tengah snorkel tu..bukak google je keluarkan air..pastu kabus dalam mata..rasa tak best time ni sebab masa berlatih semalam..aku tak tanggalkan langsung google aku sebab selesa and tak masuk air..tak kabus..entahla..tak tau la kalau ada kena mengena dengan tekanan air ke apa..tak apela..janji enjoy jugak..hehe

Hasil snap aku dalam air..sorry la..tak pro sangat pun..hehe

Yang atas ni hentian pertama...memang cantik..
Lepastu Ah Po bawak ke hentian kedua..katanya macam pulau maldives..serius!..Subhanallah..giler cantikkkkk...jernih+biru hijau air dia...first time dalam hidup aku tengok pantai cantik macam ni...bersih sangat..ternganga masa turun boat tu..

Time ni memang stress betul..tudung syria aku hilang time snorkel tempat first..mana taknya..aku asik bukak snorkel keluarkan air dan buang kabus kat google..last2 terbukak semua tudung..nasib ada anak tudung..sadis :(

Lepas dah main beberapa game kat pantai..kitaorang lunch kat situ sebab Ah Po dah siap packing lunch sekali...then lepas lunch..dia briefing sikit tentang next tempat snorkel..kena briefing sebab yang ni tempat paling dalam..yang aku kata macam gaung..memang hitam tak nampak apa..ngeri je dengar..berdebar plak dengar briefing kali ni..

Semua khusyuk dengar..aku decide kali ni tak nak bawak camera..seram plak kalau syok-syok amek gambar..jatuh ke...yang daun-daun tu adalah batu..so..memang kena hati-hati snokeling jangan kena batu-batu tu..

bila dah terjun next stop..memang dalam...lepas tempat dalam baru ada tempat cetek sikit..tempat yang ada batu-batu tu..kak Shima berani bawak camera..so memang cantikla gambar-gambar dia sebab kali ni punya coral memang cantik sangat..macam bunga ros...jumpa tapak sulaiman..batu karang pun cantik-cantik..

Ni hasil snap kak Shima...cantik kan..

Lepas snorkel..badan pun dah letih sangat..bayangkan jam 10 pagi sampai 3 petang..kuak lentang macam-macam gaya dah aku buat..sampai satu tahap..aku pegang je boya..Ah Po tarik ke boat..haha..ramai gak yang kaki krem..alhamdulillah aku tak kena..dah terus gerak balik..muka semua lepak..penat..huhu